Fremlæggelse
Dialogisk læsning
Lørdag d. 14.06.2014
For at få en anden vinkel på dialogisk læsning, har vi i
gruppen valgt at læse et eventyr op for de deltagende børn. Børnene fik valget
omkring forskellige eventyr og valget faldt på "Prinsessen på
ærten".
Sanne læste eventyret “Prinsessen på ærten”. Eventyret har
nogle gode emner man sammen med barnet kan snakke om såsom kærlighed, rejse.
sove, tryghed, prins, prinsesse, slot, museum o. lign. Disse emner er noget
børn har hørt om før i andre selvskaber. Børnene genkendte straks eventyret og
begyndte at fortælle om en ært, prinsesse o. lign.
Bogen er god og meget givende, idet den har gode billede
illustrationer, og der står beskrevet hvilke fokusord og samtaleemner man
sammen med børnene kan gå ind og berøre efterfølgende.
Sanne synes det var en spændende proces og meget givtig at læse dialogisk læsning. Jeg synes at børnene fra starten af var meget aktiv og deltog i en positiv dialog, og jeg gjorde børnene til medfortællere, lyttede til dem samt jeg stillede åbne spørgsmål, der tvang dem til at deltage verbalt aktivt.
Sanne synes det var en spændende proces og meget givtig at læse dialogisk læsning. Jeg synes at børnene fra starten af var meget aktiv og deltog i en positiv dialog, og jeg gjorde børnene til medfortællere, lyttede til dem samt jeg stillede åbne spørgsmål, der tvang dem til at deltage verbalt aktivt.
Nedenfor ses billeder, hvor Sanne læser dialogisk læsning.
Leg inden eventyret bliver læst op og den dialogiske læsning går igang |
Her præsenterer Sanne bogen for de deltagende børn og viser dem forsiden og bagsiden af eventyrbogen |
Børnene var meget fokuseret og engageret gennem hele den dialogiske læsning |
Børnene bruger her deres sprog og reflekterer over bogens handling |
Dialogen er igang og børnene tager initiativ |
Der stilles spørgsmål og der tænkes... |
Billede illustrationerne vægtede også børnenes opmærksomhed |
Vi fandt sammen frem til hvor prinsessens ærte var placeret |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar