onsdag den 13. februar 2013

Tekst 2. At skabe antropologisk viden om børn


2. semester
d. 13.02.13
DKK

Aktivitet 1

Tekst 2. 
At skabe antropologisk viden om børn

Resumé
Antropologisk børneforskning anses som en videnskabelig disciplin, der omhandler børn og de sammenhænge de indgår i. At skabe antropologisk viden om børn, omhandler en stræben på at forstå børns handlinger og fortolkninger.

Feltarbejde kan beskrives som en forskningsstrategi, der omfatter hvordan barn, børn er forbundet i hverdagens mange praktikker.

En metode vil oftest være tilknyttet en videnskabelig disciplins teoretiske diskussioner.

Feltarbejde
Feltarbejde er den overordnede betegnelse for forskellige etnografiske metoder og det kan strække sig fra få måneder til flere år. Feltarbejde omfatter en indlevelse i menneskers hverdag. Det er vigtigt indenfor feltarbejde, at være undersøgende og undrende og der er forskellig tilgange, for enhver undersøgelse.

Deltagerobservation
Feltarbejde omfatter deltagelse i andres menneskers hverdagsliv, kombineret med observation og refleksion. Man er nød til at forstå, før man kan gå ind og vurdere.

Deltagerobservation omhandler at gå ind i undersøgelsesfeltet og søge at forstå. Analysen må være loyal overfor den undersøgte virkelighed, som består af handlinger, kategorier og begreber i at forstå de mennesker man har med at gøre.

Feltarbejde som refleksiv tilstand
I et hvert studie kommer man i situationer, hvor ens egne menneskelige forudsætninger og værdier bliver udfordret, som Billy Ehn udtrykker det.

Tolkning er en del af etnografiske observationer, som består i en åbenhed overfor forskellige fortolkningsmuligheder.

En grundlæggende egenskab ved refleksivitet er, at forskeren så vidt som muligt er opmærksom på de udvælgelser der foretages, og de personlige forhold, som kan påvirke ens opfattelser af empiri. Det der udvælges som empiri, opfattes ikke som virkeligheden, men et perspektiv på den.

Data eller empiri er det der er skabt i forskningsprocessen.

Information produceres i et socialt samspil mellem forskeren, børnene og stedets øvrige aktører.

Teorier og begreber bliver opfanget udenfor den studerede felt, som er en forudsætning for analytisk refleksivitet.

Om konstruktionen af et barneperspektiv
Etnografiske metoder anskues som velegnede til at indkredse børns perspektiver, erfaringer og viden. Man har i de seneste ti år gjort brug af etnografiske metoder, i de mange studier af børn.

Begreber som barneperspektiv og børnekultur står i dag meget klart i forskningsdebatten. Den antropologiske forskning retter sig mod børns videns og handlinger. Objektet for den antropologiske forskning er ikke bare børn, men børn med bestemte kontekster.

Analyse af kontekst
Kontekst er forbindelser, der anskues som relevante for det fænomen, der udforskes. Antropologen Raymond McDermott udtrykker, at opfattelsen af kontekst gør en stor forskel for den analyse, man foretager. Kontekst er det, der gør etnografiske undersøgelser særskilt antropologiske.

Antropologisk viden om børn
Det antropologiske perspektiv er rettet mod børns måder at handle på og deres indsigter.

Fokusområder
Jeg synes tekstens fokusområder er at søge at præcisere hvilke perspektiver antropologien kan bidrage med i forhold til studier af børn.

Jeg synes også den prøver at udtrykke, at feltarbejde handler om at få blik for menneskers handlinger og forståelser.

”At observere og lytte til børn giver os hverken en total eller objektiv viden om børns perspektiver”, citat fra teksten s. 30, men giver den os så et subjektiv billede? og hvorfor?

Udarbejdet af Sanne Troelsgaard, Pædagogstuderende Net.  

5 kommentarer:

  1. Hej Sanne! Synes du har lavet et supergodt resumé. Der er jo ikke så meget at vurdere enighed eller uenighed i - det er jo gengivelse af teksten i en kortere udgave. :-) Men bliver nødt til at spørge ang. "fokuspunkter" - jeg kan se, Thomas også har lavet disse. Og jeg synes ikke, jeg har set, der står noget omkring fokuspunkter i selve opgavens beskrivelse - har jeg overset noget?? Jeg har nemlig gået og undret mig lidt. :-) Men synes du har skrevet en super god tekst!

    SvarSlet
  2. Hey Sanne ;)
    Wow sys sgu du er ret sej til at lave de her resumer. Du får det kogt helt ned til det aller vigtigste og det er jo kun godt. Det kunne jeg godt lærer noget af ;)

    SvarSlet
  3. Hej Chris og Anders :)
    Tusind tak for de positive og givtige ord.
    Chris: da jeg læste teksten lagde jeg mærke til de fokuspunkter jeg har skrevet, så synes de kommer til udtryk i teksten på en eller anden måde :) måske mellem linjerne. og du har IKKE overset noget Chris.
    Anders: Synes nu også I er gode til at skrive resumer, men ja synes det er svært at korte det ned til det vigtigste far en tekst.
    /Sanne

    SvarSlet
  4. Hej Sanne.
    Super godt resume. Du forstår virkelig det, jeg ikke er god til og koge det ned og få det vigtigste ud af teksten.
    Jeg læste dit resume og fik en lærring med fra det, hvordan jeg kan gøre næste gang.
    Chris: I forhold til det med fokus punkter, så skriver Helen i opgave beskrivelsen, at vi skal finde 2 fokuspunkter i teksten, og diskutere ud fra dem, der er bare ikke mange der har gjort det men det står der. c",)
    Skide godt arbejde.
    // Thomas

    SvarSlet
  5. • Skriv korte resumeer af de læste tekster og udpeg 2 fokusområder(skrives sidst i din tekst), du mener, er relevante at diskutere/samtale med dine medstuderende omkring. I forbindelse med fokusområderne vil jeg bede dig om at tage(korte) citater med fra teksten, som samtalen kan tage udgangspunkt i. Du kan læse lidt om forskellen på et resumé og referat sidst i dette temaark

    SvarSlet