2. semester
d. 13.02.13
DKK
Aktivitet 1
Tekst 2.
At skabe antropologisk viden om børn
Resumé
Antropologisk børneforskning
anses som en videnskabelig disciplin, der omhandler børn og de sammenhænge de
indgår i. At skabe antropologisk viden om børn, omhandler en stræben på at
forstå børns handlinger og fortolkninger.
Feltarbejde kan beskrives som en
forskningsstrategi, der omfatter hvordan barn, børn er forbundet i hverdagens
mange praktikker.
En metode vil oftest være
tilknyttet en videnskabelig disciplins teoretiske diskussioner.
Feltarbejde
Feltarbejde er den overordnede
betegnelse for forskellige etnografiske metoder og det kan strække sig fra få
måneder til flere år. Feltarbejde omfatter en indlevelse i menneskers hverdag.
Det er vigtigt indenfor feltarbejde, at være undersøgende og undrende og der er
forskellig tilgange, for enhver undersøgelse.
Deltagerobservation
Feltarbejde omfatter deltagelse i
andres menneskers hverdagsliv, kombineret med observation og refleksion. Man er
nød til at forstå, før man kan gå ind og vurdere.
Deltagerobservation omhandler at
gå ind i undersøgelsesfeltet og søge at forstå. Analysen må være loyal overfor
den undersøgte virkelighed, som består af handlinger, kategorier og begreber i
at forstå de mennesker man har med at gøre.
Feltarbejde som refleksiv tilstand
I et hvert studie kommer man i
situationer, hvor ens egne menneskelige forudsætninger og værdier bliver
udfordret, som Billy Ehn udtrykker
det.
Tolkning er en del af
etnografiske observationer, som består i en åbenhed overfor forskellige
fortolkningsmuligheder.
En grundlæggende egenskab ved
refleksivitet er, at forskeren så vidt som muligt er opmærksom på de
udvælgelser der foretages, og de personlige forhold, som kan påvirke ens
opfattelser af empiri. Det der udvælges som empiri, opfattes ikke som
virkeligheden, men et perspektiv på den.
Data eller empiri er det der er
skabt i forskningsprocessen.
Information produceres i et
socialt samspil mellem forskeren, børnene og stedets øvrige aktører.
Teorier og begreber bliver
opfanget udenfor den studerede felt, som er en forudsætning for analytisk
refleksivitet.
Om konstruktionen af et barneperspektiv
Etnografiske metoder anskues som
velegnede til at indkredse børns perspektiver, erfaringer og viden. Man har i
de seneste ti år gjort brug af etnografiske metoder, i de mange studier af
børn.
Begreber som barneperspektiv og
børnekultur står i dag meget klart i forskningsdebatten. Den antropologiske
forskning retter sig mod børns videns og handlinger. Objektet for den
antropologiske forskning er ikke bare børn, men børn med bestemte kontekster.
Analyse af kontekst
Kontekst er forbindelser, der
anskues som relevante for det fænomen, der udforskes. Antropologen Raymond
McDermott udtrykker, at opfattelsen af kontekst gør en stor forskel for den
analyse, man foretager. Kontekst er det, der gør etnografiske undersøgelser
særskilt antropologiske.
Antropologisk viden om børn
Det antropologiske perspektiv er
rettet mod børns måder at handle på og deres indsigter.
Fokusområder
Jeg synes tekstens fokusområder
er at søge at præcisere hvilke perspektiver antropologien kan bidrage med i
forhold til studier af børn.
Jeg synes også den prøver at
udtrykke, at feltarbejde handler om at få blik for menneskers handlinger og
forståelser.
”At observere og lytte til børn
giver os hverken en total eller objektiv viden om børns perspektiver”, citat
fra teksten s. 30, men giver den os så et subjektiv billede? og hvorfor?
Udarbejdet af Sanne Troelsgaard,
Pædagogstuderende Net.
Hej Sanne! Synes du har lavet et supergodt resumé. Der er jo ikke så meget at vurdere enighed eller uenighed i - det er jo gengivelse af teksten i en kortere udgave. :-) Men bliver nødt til at spørge ang. "fokuspunkter" - jeg kan se, Thomas også har lavet disse. Og jeg synes ikke, jeg har set, der står noget omkring fokuspunkter i selve opgavens beskrivelse - har jeg overset noget?? Jeg har nemlig gået og undret mig lidt. :-) Men synes du har skrevet en super god tekst!
SvarSletHey Sanne ;)
SvarSletWow sys sgu du er ret sej til at lave de her resumer. Du får det kogt helt ned til det aller vigtigste og det er jo kun godt. Det kunne jeg godt lærer noget af ;)
Hej Chris og Anders :)
SvarSletTusind tak for de positive og givtige ord.
Chris: da jeg læste teksten lagde jeg mærke til de fokuspunkter jeg har skrevet, så synes de kommer til udtryk i teksten på en eller anden måde :) måske mellem linjerne. og du har IKKE overset noget Chris.
Anders: Synes nu også I er gode til at skrive resumer, men ja synes det er svært at korte det ned til det vigtigste far en tekst.
/Sanne
Hej Sanne.
SvarSletSuper godt resume. Du forstår virkelig det, jeg ikke er god til og koge det ned og få det vigtigste ud af teksten.
Jeg læste dit resume og fik en lærring med fra det, hvordan jeg kan gøre næste gang.
Chris: I forhold til det med fokus punkter, så skriver Helen i opgave beskrivelsen, at vi skal finde 2 fokuspunkter i teksten, og diskutere ud fra dem, der er bare ikke mange der har gjort det men det står der. c",)
Skide godt arbejde.
// Thomas
• Skriv korte resumeer af de læste tekster og udpeg 2 fokusområder(skrives sidst i din tekst), du mener, er relevante at diskutere/samtale med dine medstuderende omkring. I forbindelse med fokusområderne vil jeg bede dig om at tage(korte) citater med fra teksten, som samtalen kan tage udgangspunkt i. Du kan læse lidt om forskellen på et resumé og referat sidst i dette temaark
SvarSlet