2. semester
d. 8.02.13
DKK
Aktivitet 1
DKK bog – et pædagogisk perspektiv af Mogens Sørensen 2. udgave
Tekst 1.
Kap 9. Børns mundtlige legekultur s. 229-245 af Poul Bjerregaard
Resumé
Børns mundtlige legekultur indebærer
fællesskaber, hvor samvær indenfor leg med sprog og fortælling har stor
betydning, for det enkelte barn og for en gruppe. 6-12 årige børn er brugere af
forskellige ord genre som vittigheder, gåder, mundhuggerier samt sprogligt
pjat. I legekulturen anvendes ligeledes forskellige udtryksformer som, rim,
remser, rytmiske, kropslige samt musikalske aspekter. Legekultur omhandler
børns æstetisk symbolske udtryksformer. Barnet og den voksne er i en stor del
af døgnets timer adskilt, men derimod har de stadig fælles arenaer og
mødesteder som f.eks. i familie, institutions, fritidsaktiviteter. Det er ikke
kun barnet der leger med det sproglige, den voksne leger og udforsker ligeså
vel sproget, som et barn gør det. Mediet spiller også en rolle og har betydning,
fordi den giver indtryk, former samt råstof, der anvendes og bearbejdes i
legekulturen.
Sproget er et socialt fænomen, som indebærer og indgår i spillet om
magt, status, roller samt , idet anerkendelse, som oftest foregår i det sociale
rum. Fortællingen har en stor rolle, idet fortællingen er grunden for børns
måde at forstå sig selv og verden på. De mundtlige fortællinger varierer fra
person til person i form af længde, stil, form, indhold og funktion.
Gåder anvendes i dag oftest af mindre børn, og gådebøger er med til
at genren holdes levende. Et eksempel på en humoristisk diskurs er, ”Hvad er
det, der ligger nede i en spand og siger dav? En spandauer”.
Indenfor gyserfortællinger, skabes der oftest en genreforventning, da der oftest sker en uhyggelig indtræden. Den gode fortæller anvender oftest dramatiske og sproglige virkemidler.
Legekulturen er præget af
forskellige diller og børn udforsker gerne genren ”alle børnene”, hvor børnene danner nye, vilde rim og leger med
sproget. Enderim kan indenfor denne genre forvandles til bogstaverim ”Alle
børnene hed Ole – Undtagen Børge – han hed Birger”.
Børn anvender også parodier. Sommetider er der en dille
blandt børn, som prøver at efterligne, lære og udforske kendte personer som
parodier en mediegenre. Dette viser at medieindtryk og former har betydning i
legekulturen.
Rim og remser formidles
oftest fra voksne til børn og børn imellem, og dette sker i forskellige
udtryksformer og sammenhænge. Rim og remser kan inspirere børn til selv at lege
videre med sproget og f.eks. en tælleremse kan styrke deres samvær, som lyder
”Okker, gokker, gummiklokker, erle, perle, pif, paf, puf”.
Børn udforsker og eksperimenter
sproget, og pædagoger har betydning for legekulturen i
institutionen. ”Pædagoger skal derfor både overveje og afveje, hvordan de forholder
sig til legekulturen”, fordi de skal være i besiddelse af en
situationsfornemmelse, indsigt i legens væsen samt udtryksformer.
Fokusområder
Et af fokusområderne lyder på at
leg er vigtig. Læringen sker gennem legen. Børns mundtlige legekultur er en
vigtig proces, som er med til at skabe et fællesskab, hvor især samværet
indenfor leg med sprog og fortællinger har en stor betydning.
Et andet fokusområde omhandler
leg med sproget, idet sproget fører til magt, kommunikation, indflydelse,
samtale, diskussion og samvær. Disse færdigheder er afgørende og eftertragtet
for et barn.
Skal vi egentlig som pædagoger
interesserer os for børns vitser, gåder og parodier, og hvad kan vi egentlig
lære af dem?
Sanne Troelsgaard,
Pædagogstuderende Net.
Hej Sanne.
SvarSletGodt skrevet resume af teksten, nogle super relevante fokupunkter du har. specielt det sidste du skriver "Skal vi egentlig som pædagoger interesserer os for børns vitser, gåder og parodier, og hvad kan vi egentlig lære af dem?" Dette syntes jeg er meget relevant, og min personlige holdning er, at vi skal interesserer os i børns vitser, gåder og parodier, idet jeg mener det giver børnene en ekstra kompetence i forhold til sproget og sprogudviklingen, parodier er også super relevant for børn i det de lærer og afkode mønstre og andre personer.i parodier bruger de også mimik, bevægelse, talemåde
og detete styrkes.
Hilsen Thomas
Hej Thomas
SvarSletMange tak for din gode og givtig kommentar. Ja er også enig med dig i det du skriver at vi skal konecentrere/interessere os i børns vitser, gåder og parodier. og som du nævner hjælper det børnene i deres sprogudvikling.
/Sanne